Pro rodiče

1. Před nástupem do MŠ.
Připravte dítě na školku, vyprávějte si o kamarádech, o hračkách, p. učitelkách, které na děti čekají.
Společně připravujte potřebné věci a oblečení. Nechte dítě vybrat si oblíbenou hračku, kterou si  s sebou vezme.
Nikdy dítě nestrašte mateřskou školou!!! Věty typu: „Počkej, tam Tě naučí poslouchat!“ – to se Vám vrátí v podobě srdcervoucího pláče.
 
2. Splňte, co slíbíte!
NIKDY neslibujte, co si nejste 100% jistí, že splníte. Jestliže dítěti slíbíte, že půjde domů – po obědě – PŘIJĎTE!
Slíbíte- li dítěti odměnu – PŘINESTE JI!
Informujte své dítě o tom, kdo a kdy ho z MŠ vyzvedne.
3. Ranní loučení
Choďte do školky včas, aby svlékání proběhlo v klidu.
Nezapomeňte dát dítěti do školky oblíbenou hračku, nejlépe plyšáka.
Naposledy dítěti vysvětlete, kdy a kdo si dítě ten den vyzvedne!
Dítě předejte osobně p. učitelce!!!
Loučení zbytečně NEPROTAHUJTE!
Věřte tomu, že naprostá většina dětí, a to i těch, které vypadají, že se pláčem zalknou, se uklidní hned, jak za Vámi zaklapnou dveře.
Když to bude vážnější, učitelky Vás o tom budou jistě informovat.
Je prokázáno, že maminky nesou odloučení od dítěte daleko hůře, než dítě samé.
Daleko více se osvědčili tatínci!!!
 4. Vyprávějte si o školce!
Ptejte se a vyprávějte si s dítětem, co v MŠ prožilo, s čím si hrálo, jaké má kamarády, co
jedlo! Jak se kdo jmenuje.
Je to důležité pro upevnění vztahů k mateřské škole a také k prohloubení vašich vztahů s dítětem.
Dítě bude mít radost, že se o dění v MŠ zajímáte, podpoří to jeho úsilí v MŠ.
5. Myslíte si, že to nepůjde?
Někdy se stane, že je dítě tak silně fixované na rodinu, že vstup do MŠ je pro něho velký problém.
VYTRVEJTE! Jakmile po krátké době řeknete „ Tak dneska tam nepůjdeš „ – bude to na Vás Vaše dítě příště zkoušet znovu.
Někdy se stane, že dítě začne chodit do MŠ bez problémů. Po měsíci, dvou začne bezdůvodně plakat a odmítat do školky jít, aniž by mu někdo ublížil.
Prostě přijde stesk, který časem odejde zrovna tak nečekaně, jak přišel.
 
Co by dítě mělo umět, než nastoupí do školky?
 
Obouvat si a vyzouvat papučky a boty (tkaničky zaváže p. učitelka).
Poznat si své oblečení (i přesto oblečení podepište).
Poznat si svoji značku, kterou bude označena skříňka, místo na ručník.
Snažit  si svléknout a obléknout kalhoty…
Udělat si hromádku ze svého oblečení (před spinkáním, po příchodu ze zahrady)..
Vydržet při jídle sedět u stolu.
Samostatně jíst a pít, nekrmte dítě, učte ho jíst lžící - nebojte se nepořádku, který vás asi ze začátku nemine.
Umět se sám napít z hrnečku.
Umět ukusovat z půl krajíčku chleba včetně kůrky-nekrájet na díly.
Dítě by mělo být zvyklé na pestrou stravu (ovoce, zelenina, maso, přílohy).
Používat WC – včas si říci, s utřením pomůžeme.
Umýt si ruce, samostatně používat ručník.
Umět se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníčky.
Aktivně hlásit své potřeby.
Mělo by zvládat delší chůzi - nevozte dítě v kočárku.
Umět chodit do schodů i ze schodů, přidržovat se zábradlí.
Umět být chvíli sám bez svých blízkých.
Přizpůsobit se novým podmínkám-pobytu ve větším kolektivu, v novém prostředí, déletrvajícímu odloučení od rodiny.
Umět vyjádřit své přání a potřeby (poprosit, poděkovat, pozdravit).
Umět se chovat bezpečně v rámci svých rozumových schopností.
Reagovat na pokyny dospělého a reagovat na své jméno.
Respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu.
Orientovat se v jednoduchých pokynech.
Zapojit se do vzdělávacího procesu a udržet pozornost po dobu alespoň 10 min.
Vydáno: 14. 06. 2020 | Naposled upraveno: 01. 11. 2023 | Autor: Spaneco Spaneco